Saturday, December 4, 2010

Ayam Masak Sup Ladna Pedasss..

slurppp...nyummy...

Wahaha.. Panjang betul tajuk lauk aku hari ni.. tak tahu nak letak nama apa, sebab baru reka resipi sup-main-campak-apa-yang-ada ni. Hari ni rasa macam nak masak sup ayam tapi versi lain dari kebiasaanku.. huahuahua.. Kenapa ada nama ladna..? kenapa pedas..? Well, itu semua sebab aku masak sup ayam tu dengan campuran tepung jagung supaya kuah tu pekat ala2 kuah ladna.. tapi takdelah terlalu pekat dan likat. Aku still menampakkan lauk tersebut sebagai sup.. huhu.. and campur bawang, kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang, serbuk kurma sikit dan beberapa batang cili padi yang dikisar. Itu yang pedas tu.. wuuuu~~~~ T_T *menangis kepedasan*. Aku gi letak cili padi dalam kuantiti yang.. ermm..well, boleh dikatakan  mencetus kepedasan dalam mulut. But, I like it! ;P Campur sedikit sos tomato dan kicap untuk menambahkan sedikit rasa masam dan manis. Tapi, tak perlu banyak sangat.. terpulang kpd citarasa sendiri. Sup ini sedap juga kalau makan dengan mee@bihun@kuew tiau. Ala2 sup untuk bihun yang campur dengan sos kicap pedas tuuu. Then, masuk taugeh, tauhu, sedikit gula,garam dannnn.. siap! 

Gambar tumbesaran::sedap letak kaki ayam.. tapi janganlah berkaki ayam semasa keluar rumah *tibe2*


 Kita kacau ye puan2 hingga pekat...





P/s: cik ainnia tak boleh makan sup ini.. pedassss.. tapi, dia kalau lapar, balun jugak.. hm..... hehe.. takpe, nanti aku masakkan versi tak pedas punyaaa.... walawehhh~~!

4 comments:

  1. wah!!
    pantang kalo deyang pedas2 ni..
    heheeee

    ReplyDelete
  2. mie: pedas2 memang bestt... haha

    ReplyDelete
  3. wah..melazatkan je nampak..nak sketttt!!bagi xpedas punye k..pedas sket2 xpe..hehehehe

    ReplyDelete
  4. heehe boleh ajeee... berehhh.. siap!! cewah~

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Cube Fikir..??

HamsterCumiL